Tänään pääsin pitkällisen suunnittelun jälkeen vihdoin toimeen ja sain ensimmäiset näkyät toimenpiteet suoritettua sitten ilmanvaihtokoneen asennuksen. Kuin sattumalta myös Pekka Pouta lupaili miellyttäviä kelejä loppuviikolle vaikka olin jo luopunut vaatimuksestani max 5C pakkasta ja laittanut uuden rajan -15C:een. Aika lailla otin oikeuden omiin käsiin ja muutin putkitussuunnitelmaa ilmastointisuunnitelman kuvaan verrattuna. Näin jää ristiinmenot 2:een eikä palkkeja yms. rakenteita tarvitse ylittää lainkaan.

Hieman päänvaivaa on aiheuttanut ilmantiiveys IV-koneen uläpuolella. Kaikki yhteet ovat niin lähellä toisiaan, ettei teippaaminen tai läpivientikaulusten käyttö ole mahdollista. Niinpä päätin tehdä läpivientikappaleen samalla tekniikalla kuin joitain muitakin läpivientejä olen tehnyt. Käytän jostain matkimani mukaisesti 30mm Foamia. Muovin alapuolelle laitetaan puusta tuki, jonka päällä levy lepää. Ilmastointiputkille tein noin 20mm ylisuuret rei´ät, jotka tukitaan lopuksi uretaanilla. Levyn reunaan levyn ja höyrynsulkumuovin väliin laitetaan joko liimamassaa tai uretaania ja levyn päälle tulee toinen puukehys, jolla ruuvien avulla puristetaan liitos tiiviiksi.

IV-kone alapuolelta, puinen tukkehys ja läpivientilevy muovin päällä. Muovissa kehyksen kokoinen reikä.

Putkien lähdöt valmiina kiinni koneessa. Läpivientilevy paikallaan, tiivistämättä ja kiinnittämättä.

Tänään sain kaiken askartelun jälkeen tehtyä vielä yhden osa-alueen kokonaan kuntoon. Ilmanvaihtokoneelta likaisen ilman ulospuhallusputki katolle on nyt eristystä vaille valmiina.

Poistoputki koneelta taivaalle.